Klassisk hathayoga

Hathayoga är den i Europa mest kända formen av yoga, som även räknas till den yngsta av yogans sex grundgrenar, där man försöker skapa en balans i kroppens olika energisystem för att uppnå fysisk och psykisk hälsa och utveckling. Metoderna som används är reningsprocesser (shatkarma), kroppsställningar (asana), andningskontroll (pranayama), karmayoga (läran om handling), bhaktiyoga (läran om hängivenhet),rajayoga (läran om sinnet), koncentrationsövningar och meditation. Stavelsen "ha" betyder solen och "tha" betyder månen.
Ordet yoga betyder förening, och hatha yoga är alltså en förening mellan de olika energier som solen (Shiva, maskulin) och månen (Shakti, femninin) representerar.
Dessa två energier arbetar med att på olika sätt i syfte att bli av med fysiska och psykiska blockeringar, stress och spänningar och istället bygga styrka, uthållighet och livgivande kraft så att tankar stillas och kroppen  kan komma til ro. Detta leder till större självkännedom och tillförsikt. Man förenas med den inre källa och kraft alla människor bär inom sig.
Enligt hathayogans filosofi så måste individen börja balansera den fysiska kroppen för att sinnet skall kunna stärkas, vilket behövs i sin tur för att stärka kroppen.
Dessa två fungerar i enighet, psykisk/fysisk yogautövning ger lugn, fokuserat sinne, en stark och rörlig kropp samt uppbringar en känsla av helhet och harmoni, tillfredställelse och frid i själen.

IshtaYinyoga

Det är inte en ny yogaform utan handlar om sättet man utför yogan på.

Yin Yogan är en lugn inåtgående tyst meditativ yogaform där man i första hand påverkar yindelarna i kroppen, såsom bindväv, leder och ligament. Yin Yogan utförs med avslappnande muskler och positionerna hålls under lång tid (2-10 min) med en lugn medveten andning för att fokusera sinnet och öppna kroppen.
Genom att stimulera bindväv och leder i övningarna påverkas och hålls meridiansystemet (Nadies) friskt så att livskraft, energin (prana), kan flöda. 
Yogaformen balanserar och stimulerar organsystemet, ökar rörlighet och smidighet och vi kommer i kontakt med vårt inre genom att stilla sinnet - vara närvarande.

Medi/Medicinsk yoga

Alla kan yoga!
Beteckningen Mediyoga  innebär att vi är utbildade  och kvalitetssäkrade med medicinsk kompetens som lärare. Det garanterar att vi har rätt utbildning via Göran Bolls teraupeptiska utbildning. Fråga alltid din läraren om den är rätt utbidad i Mediyoga.
Oavsett ålder och fysik, tidigare erfarenhet och smidighet kan du utöva yoga. Du kommer precis som du är, det finns inget tävlingsmoment i yogan utan du strävar efter att göra övningarna efter dina förutsättningar. Programmen består av medveten andningsträning, mjuka fysiska övningar, avslappning och meditation. Den medicinska yogan ger effekt på stress, blodtryck, smärta, sömn, hormonella obalanser m.m.

​Yoga är en kraftfull metod för att skapa hälsa, fysiskt, mentalt och emotionellt. I grunden handlar medicinsk yoga om att gå förbi enskilda symtom och istället direkt fokusera på ditt centrala energisystem, för att förstärka din självläkande förmåga som finns inom dig. De yogiska övningar du arbetar med har till syfte att skapa balans i kropp och sinne. Medicinsk yoga utgår från dig och dina behov, vilket innebär att övningarna anpassas till dig oavsett hur sjuk, stel och orörlig du känner dig går det alltid att utöva yoga. Övningarna genomförs individuellt eller enligt önskemål.

Institutet för Medicinsk Yoga, IMY har utvecklat den medicinska yogan som testats vid svenska forskningsprojekt vid Karolinska Institutet och Danderyds sjukhus för hjärtproblem, stress, sömnproblem, högt blodtryck, smärta och vid rehabilitering av sjukskriven personal.Den medicinska yogan kommer ur den klassiska Kundaliniyogan som är en ursprunglig yogaform rötter inom den tantriska traditionen, det äldsta yogasystem människan känner.

Vinyasa


Vinyasa är en flödande yogaform där positionerna görs med sammanlänkade övergångar. Det dynamiska flödet skapar värme och energi i kroppen, vilket i sin tur påverkar dina inre organ, muskler och nervsystem. Vinyasa yogan har ett friare rörelsemönster men sprungen från ashtangayogan.
Vinyasa betyder på sanskrit, sammanlänkad andning och rörelse, vilket vi arbetar med då rörelserna följer dina andetag. Genom denna yogaform skapar du en medvetenhet, om din själsliga varelse, din fysiska kropp och en balans mellan de båda, kropp och själ. Du utvecklar din styrka, balans, flexibilitet och din kreativitet.
Vinyasa yoga hjälper dig att öppnar dina sinnen, ditt hjärta och lyssnar till din inre visdom.
Med det dynamiska flödet är detta en fantastisk yoga form som ger dig en genom gång av hela din kropp och själ.
 

Samayoga

Sama betyder balans.
Med närvaron i stunden och med hjälp av långa, djupa andetag, mjuka inkännande rörelser och meditation hjälper du kropp, sinne och själ att komma samman i förening. Det skapar kontakt med ditt innersta, platsen där du hämtar kraft, energi, lugn och glädje.

Samayogan hämtar inspiration från hathayoga, vedanta, ayurveda och 
qigong och har en tydlig kärna i att du är tillräcklig precis som du är.
Du följer med i din egen takt och möter kroppen där du är. Samayogan är lätt att ta till sig och tillgänglig för alla.

Senioryoga

Ålder behöver inte vara något hinder för att utöva yoga men genom livet förändras våra behov och våra förutsättningar.
Senioryogan vänder sig till de som fyllt 60 år och uppåt eller är sjukskrivna eller av någon anledning behöver ta det lite lugnare och försiktigare.
För att underlätta yogan  använder vi exempelvis  kuddar, filtar, klossar eller yogar på stol. På kursern tränar vi andning, fysisk, meditation och inte minst att kunna slappna av.
I vår senioryoga utgår vi från Hathayogan  som är en klassisk yogaform. Rörelserna är hämtade ur Hathayogan men är omarbetade så att de även kan utföras sittande på stol. Genom asanas (kroppspositioner), pranayama (andningsövningar) och yoga nidra (djupavslappning) inspireras du till ett friskare och mer medvetet liv.

Yoganidra

Yoga Nidra är en meditationsteknik som även kallas yogisk sömn. När vi praktiserar denna teknik låter vi kroppen somna samtidigt som vårt sinne bibehåller fullt fokus och medvetande. Yoga Nidra hjälper oss att hitta en total djupavslappning som kan bidra till att lösa upp mentala och fysiska spänningar.

Yoga Nidra är en guidad meditationsteknik som utförs liggandes i savasana, död mans position. På sanskrit betyder Nidra sömn och Yoga Nidra kallas ofta den sömnlösa sömnen då vi tas in i ett tillstånd mellan vakenhet och sömn där kroppen går in i en djup form av avslappning. Tillståndet kallas hypnogogiskt tillstånd eller alfatillstånd. Detta kraftfulla tillstånd kan användas för många olika syften som inkluderar djupavslappning, frigörande av minnen som fastnat i vårt undermedvetna, och medvetna, samt skapa ett ökat tillstånd av medveten närvaro. Genom denna ”yogiska sömn” vill vi försätta kroppen i ett tillstånd av sömn, medan sinnet behålls fokuserat och vaket.
Fördelar med Yoga Nidra

  • Många upplever nästan omedelbara fysiska fördelar såsom minskad stress och bättre sömn.
  • Ger dig en total djupavslappning som släpper mentala och fysiska spänningar. 
  • Kan användas för att somna eller för att få återhämtning vid förlorad sömn. Effekten av 20-30 minuter Yoga Nidra kan jämföras med tre-fyra timmars sömn.
  • Ger ökad koncentration genom att vårt sinne blir avslappnad och därmed ökar vårt fokus.
  • Enkelt att utföra, även för den som har problem att hålla en sittande meditationsställning. 
  • Kan minska fysisk smärta genom att hormoner kopplade till smärtlindring frigörs. 
  • Ger både kropp och sinne återhämtning och balans. 
  • Tillåter dig att gå på djupet av dig själv och bli mer trygg

Gravidyoga

Gravidyoga är ett fantastiskt verktyg för att lära känna kroppen och har många fördelar för både mamma och bebis.
Genom att utöva yoga regelbundet förbereder du kroppen inför förlossningen och skapar bättre förutsättningar till återhämtning efteråt. Vid ett kurstillfälle erbjuds även din partner att vara med.
Vi går igenom olika andningstekniker som du kan ha hjälp av under förlossningen.
Yogan kan även hjälpa dig att få mer energi, hantera oro inför förlossningen och stärka bandet till ditt barn.

Föräldrar-barnyoga

Föräldrar och barn som yogar. Föräldrar och barn som yogar.

Under cirka en timme hinner vi med styrke-och, bäckenbottenträning, yoga och avslappning. . Muskulaturen stärks och du samlar ny energi, samtidigt som du får en mysig och lekfull stund med massage och sång tillsammans med ditt barn.
Övningarna utförs tillsammans med din baby som aktivt eller passivt deltar på din yogamatta eller i din famn.
Alla övningar presenteras i lugnt tempo så att ni båda får tid att njuta av stunden och närheten.
Självklart deltar ni under stundens förutsättningar. Om nödvändigt kan t.ex. blöjbyte eller amning ske. Yogamattor finns till utlåning eller kan köpas. Ta gärna med en filt eller annat underlag som din bebis kan ligga på.
Avslappning och förmåga att vara närvarande i sin kropp tillsammans med sitt barn är grundstenarna i våra kurser
Vem vänder vi oss till
Våra kurser i föräldrar-babyyoga riktar sig till alla föräldrar med bebisar från cirka 2 månader upp till krypåldern. Ingen tidigare erfarenhet av yoga krävs för att kunna delta.

Obs ! Vi har platsbrist i lokalen för att ställa barnvagnar.