Yogaskola - del 4

Chakran - en väg till balans
Enligt den österländska esoteriken består vi av ett vibrerande flöde av energi. Genom att lära oss mer om chakran kan vi påverka och jobba med oss själva på olika plan. Vi har hundratals energicenter för utväxling av energi med vår omvärld. Det är främst sju stora energicenter eller chakran som man brukar prata om.
När vi är friska och i balans flödar energin fritt. I yogan ser man på sjukdomar och problem som något vi drabbas av på grund av blockeringar eller obalanser i chakrasystemet och energibanorna. Energibanorna kan man även hitta i akupunktur där de kallas för meridianer. I yogan kallas de för nadis och enligt yogan finns det 72 000 olika nadis som förser alla delar av kroppen med energi.
Allting hänger ihop
Chakrana balanserar och reglerar kroppen på många olika sätt. Alla chakran är lika viktiga och finns det en obalans i ett chakra påverkar det de andra eftersom alla chakran är intimt förbundna med varandra. Varje chakra har även endokrin körtel, ett organ, en kroppsdel, ett element och en specifik färg.
Kort om varje chakra:
Första chakrat – rotchakrat Placering: längst ner i ryggraden, mellan anus och könsorganen Färg: röd Egenskaper: överlevnad och trygghet
Andra chakrat – sexualchakrat Placering: fortplantningsorganen som är äggledare/testiklar etc. Färg: orange Egenskaper: njutning, sexualitet, lust och kreativitet
Tredje chakrat - navelchakrat Placering: precis under naveln Färg: gul Egenskaper: personlig kraft, självförtroende och identitet
Fjärde chakrat - hjärtchakrat Placering: hjärtat Färg: grön/rosan Egenskaper: förlåtande, medkänsla och villkorslös kärlek
Femte chakrat - halschakrat Placering: halsen Färg: blått Egenskaper: kommunikation, kreativitet och sanning
Sjätte chakrat - pannchakrat Placering: tredje ögat, mittemellan ögonbrynen Färg: indigo Egenskaper: intuition, visualisering och fantasi
Sjunde chakrat - kronchakrat Placering: toppen av hjässan Färg: lila Egenskaper: enhet,  förening och frid
Yogans fyra vägar
De flesta som hör ordet yoga tänker på någon form av fysisk yoga så som Hatha yoga, Iyengaryoga, Ashtangayoga eller kanske Kundaliniyoga men yoga är så mycket mer.
Det finns fyra vägar inom yoga: Karma yoga, Bhakti yoga, Raja yoga och Jnana yoga.
Den fysiska formen av yoga tillhör Raja yoga och är bara en liten, liten del av yoga, ungefär som en tårtbit, yogan är hela tårtan och Hatha yoga är en tårtbit, om ens det.
Vissa människor attraheras mer till en av vägarna, Swami Sivananda säger att man ska göra alla för att få balans.
Karma yoga – renar sinnet och förgör egot. Karma yoga kallas även “the yoga of action”. Karmayoga är praktisk yoga, alla kan göra det, när som helst och vart som helst där det finns en vilja att göra något för andra. Karmayogin offrar sina handlingar på ett osjälviskt sätt, till Gud utan att tänka på att få något i gengäld. Istället för att fokusera på oss själva, våra egna önskningar och behov försöker vi hjälpa alla runtomkring oss. Denna väg sägs förgöra egoism och passar människor som är aktiva och gillar att göra saker. Karmayoga bygger viljekraft och koncentration, renar sinnet och får oss att inse att vi alla är ett.
Bhakti yoga – snabbaste och lättaste vägen. Bhakti yoga kallas hängivenhetens yoga. Denna väg sägs vara den snabbaste och lättaste formen av yoga att utöva. Här försöker man kanalisera känslorna och inse sanningen genom dyrkan till och kärlek till gud i en personlig form, exempelvis Ganesha eller Shiva. Att använda gud som en form gör det lättare att överlämna oss. Bön, chanting, japa (repeterande av ett mantra eller guds namn), ceremonier och ritualer är exempel på tekniker inom Bhakti yoga. Bhaktiyoga utvecklar ödmjukhet och känslan av att vara ett av Guds instrument.
Raja yoga – den ”fysiska” yogans väg . Detta är den vetenskapliga, steg för steg yogan där sinnet analyseras. Raja yoga består av tekniker för att få sinnet under kontroll och uppnå högre nivåer av medvetenhet. Det finns två ”subvägar” i Raja yoga: Hatha yoga och Kundaliniyoga. I Raja yoga finns det olika tekniker för att bemästrar livskraften, väcka den dolda kundalinienergin och sedan få sinnet under kontroll, vilket då sker automatiskt. Genom att kontrollera livskraften, pranan kan vi kontrollera sinnet. Hatha yoga ligger till grund för ex: ashtangayoga och poweryoga.
Jnana Yoga - visdomens yoga. Jnana yoga är den mest direkta av de fyra vägarna. Det är den intellektuella vägen till spirituell evolution, man använder intellektet för att gå bortom intellektet. Sinnet används för att undersöka sin egen natur. Genom studier av vedanta försöker man urskilja vad som är verkligt och inte, man strävar efter en upplevelse av sin sanna natur och man ställer sig ofta frågan: vem är jag?

Yoga, livsstil och ananda – de fem kropparna
Vi kan aldrig helt eliminera de yttre orsakerna till stress eller olycka, men närvaro i nu och med kontakt med vår gudomliga lycka kan vi möta och omfamna livets alla delar i kärlek. Den kärlek som finns i oss alla och som förenar oss med alltet.
Med dessa outtömliga resurser i dig finns heller inget behov att fortsätta jaga och att stressa. Det liv vi lever idag tar längre och längre kliv bort från vårt ursprung, in i framtiden. Men våra kroppar och psyken är fortfarande skapta för ett liv långt bort från snabbmat, bilar, hissar, mobiltelefoner och TV apparater.
De flesta sjukdomar vi lider av idag är livsstilssjukdommar som cancer, hjärtkärlsjukdomar, diabetes och sjukdomar i rörelseorganen och samtidigt som modern teknik gör det dagliga arbetet "lättare" ökar sjukskrivningarna för utbrändhet och utmattningsdeppression. Trots att de yogiska teknikerna har sina rötter i en kultur som blomstrade för tusentals år sedan så är dessa tekniker högaktuella och många gånger livsnödvändiga här och nu.
Yoga är ett sätt att skapa den balans vi behöver för ett långt och lyckligt liv och hjälpen är bara ett andetag borta.
Stressens betydelse
Idag är stress ordet på allas läppar och de flesta jag möter känner sig stressade alldeles för ofta. Stress är en naturlig och livsnödvändig reaktion på en hotande fara men de flesta vet också att för hög fysisk eller mental belastnig leder till negativ stress. Precis som i en flyktsituation ökar den negativa stressen andningsfrekvensen samtidigt som andningen blir ytligare, matsmältningen och immunförsvaret försämras drastiskt, nybildningen av celler bromsas och musklerna spänns. Längre perioder av stress leder naturligtvis till värk och förslitningar och stressens livsviktiga funktioner får allvarliga sjukdommar som följd.
Våra fem olika kroppar
Inom yogan talar man ofta om pancha kosha, kunskapen om människans fem lager eller koshas. Det yttersta, mest påtagliga lagret är kroppen och det är ofta där vi upptäcker en obalans skapad av stress i form av värk, skada eller dysfunktion av organ och vävnad. Detta lager kallas Annamaya kosha och innanför detta finns Pranamaya kosha. Prana är den livsviktiga energi som får varje cell i oss att leva, men som också hänger ihop med och påverkas av vår andning och våra tankar och känslor. Vid obalans uppstår blockeringar i prana, något som kan upplevas som trötthet och uttömning på energi. Våra tankar finns i Manomaya kosha, det mentala lagret. Detta lager påverkas också av stressen i form av oro och tankar som oupphörligt tycks snurra runt i huvudet med enorm hastighet.
Förutom dessa tre lager har vi också Vijnamaya kosha, kunskapslagret eller det högre mentala lager som innehåller kunskap bortom dig själv. Det femte lagret är Anandamaya kosha, den gudomliga lyckans kropp.
Dessa fem kroppar eller lager påverkar alla varandra och vid obalans i ett av lagren följer obalans i de övriga.
Resultatet av vår livsstil är att vi har allt mindre kontakt med vår gudomliga lycka, den lyckan vi alla bär med oss och som inte behöver påverkas utifrån för att existera. Istället fortsätter vi jäkta i tron att pengar, makt, snygga kläder och den allra senaste telefonen ska göra oss lyckliga. Resultatet är ökad stress och så är den onda cirkeln igång.
Ett djupt andetag
Men hjälpen är bara ett andetag borta, ett djupt andetag och du tar första steget mot Ananda, din gudomliga lycka. Djupa, lugna andetag reverserar stressen, med djupa andetag simulerar och stimulerar ett lugnt och avslappnat sinne. Du tänker klarare och blir mer effektiv och troligen får du mer tid över till daglig yogaträning. Daglig fysisk aktivitet stärker kroppen, förbättrar imunförsvaret, cirkulationen och inte minst din upplevelse av livet.
Andningsövningar, eller pranayama och asana löser upp blockeringar i Pranamaya kosha och du upplever ökad energi och livslust. Med den ökade självkänsla som din friska kropp ger dig är du snart redo att gå djupare in i din mentala kropp med hjälp av djupavslappning och meditation.
Allt du gör i ditt liv påverkar dig, det kan vara något så till synes trivialt som en liten tanke som kan växa till ett berg av motstånd framför dig. Med meditationen kan du mala ner dessa tankeberg till sandkorn och forstätta livets vandring på en sandstrand utan motstånd.
Meditation betyder medveten närvaro och vid medveten närvaro i mellanrummet mellan då och sen, detta lilla mellanrum som kallas NU finns lyckan. Du är aldrig så lycklig som just nu. Konceptet ”då” är bara en selektiv samling av minnen och sen har aldrig existerat.

Ta kontrollen över ditt liv– andas!
Andningen är en väldigt viktig del av våra liv och sättet på hur vi andas har en stor betydelse för vårt välbefinnande. Genom att börja andas mer medvetet kan vi påverka vår hälsa på många olika plan.
På ett dygn andas vi ungefär 20 000 gånger och ofta är vi inte ens medvetna om vår andning. Andningsövningar kallas på sanskrit för pranayama.
I yogan säger man att genom att lära sig att kontrollera sin andning kan man lära sig att kontrollera sina tankar och känslor. När man andas långsammare får man en ökad kontroll över sina tankar och känslor och kan därmed handla mer medvetet. Bara genom att bli mer medveten om andningen i vardagen kan man göra stora förändringar i sitt fysiska, mentala och känslomässiga välbefinnande
En av de vanligaste andningsteknikerna i yogan kallas för långa djupa andetag.
Gör så här:
Ligg gärna på rygg med armarna längs sidorna och låt handflatorna peka uppåt,. Slappna av i kroppen, i magen. Slut ögonen och låt din koncentration gå till andningen. Lägg ena handen på magen och en på bröstet. Andas in djupt genom näsan, låt magen utvidgas och blir stor som en ballong, sedan fyller du lungorna med luft ända upp till nyckelbenen. (Håll andan inne en kort stund.)
När du andas ut låt nyckelbenen sjunka ner först, sen kommer bröstet ner och allra sist magen.
I den sista utandningsluften kan du dra in magmusklerna så att diafragman pressas uppåt vilket hjälper lungorna att tömmas på all luft och då blir det också lättare att andas in igen.
Effekter av djupandning

  • Ger lugn och avslappning
  • Motverkar stress och spänningar
  • Ger energi och förbättrarkoncentrationsförmågan
  • Hjälper att kontrollera tankar och känslor
  • Minskar osäkerhet och rädsla
  • Öppnar energiflödet och löser upp blockeringar

Nästa gång du känner dig stressad, irriterad eller arg. Vänd blicken inåt, ta några långa djupa andetag och se vad som händer!Du kan ändra denna exempeltext. Peka här och klicka på knappen "Redigera text". Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Donec libero. Suspendisse bibendum. Cras id urna. Morbi tincidunt, orci ac convallis aliquam, lectus turpis varius lorem, eu posuere nunc justo tempus leo. Donec mattis, purus nec placerat bibendum, dui pede condimentum odio, ac blandit ante orci ut diam.