Yogaskola - del 3.

Här följer ett urval av olika yogaformer. Är du intresserad av någon speciell är du välkommen att kontakta mig.

Ashtangayoga - en stig till din verkliga natur
Ashtangayoga är en fysiskt krävande form av yoga men den handlar inte bara om fysisk träning utan lika mycket om kroppskontroll, kontroll över sinnena och att uppnå en medvetenhet om sitt inre.
Grundaren av ashtangayoga heter Sri K. Pattabhi Jois och hans center finns i Mysore, Indien.
Patthabhi Jois lärare, även kallad guru var T Krishnamacharya. Enligt Sri K. Pattabhi Jois är ashtangayoga en stig som leder oss till ”den ande som finns inom oss” eller vår verkliga natur.
Förutbestämda rörelser
Ashtangayoga består av bestämda rörelser som utförs i en särskild följd, de kallas för olika serier. Det finns tre serier i ashtangayoga-systemet och som nybörjare i ashtangayoga börjar man med första delen på första serien (yoga chikitsa) som avgiftar och renar kroppen, varje nivå ska fullföljas innan man går vidare till nästa nivå. Ordningsföljden av ställningarna ska följas noggrant eftersom varje ställning är en förberedelse för nästa och bygger upp den styrka och balans som behövs för att gå vidare.
Vägen till upplysning
Ashtanga betyder åtta och refererar till de åtta delar som Patanjalis yogasutra bygger på. Patanjalis sutra är ett verk som beskriver yoga i en väldigt komprimerad form, vägen till andlig upplysning eller högsta möjliga medvetandet. De åtta delarna enligt Patanjali är: Yama (självbehärskning) Niyama (disciplin) Asana (kroppsställningar) Pranayama (kontroll av andningen) Pratyahara (tillbakadragande av sinnen) Dharana (koncentration) Dhyana (meditation) Samadhi (upplysning, det högsta medvetandetillståndet) Vinyasa och andningen
Viktigt i ashtangayoga
I ashtangayogan förekommer något som kallas för vinyasa vilket innebär att man synkroniserar andning med rörelse. Andningen är mycket viktig i yogan och i ashtangayoga styr andningen rörelsen i en exakt ordningsföljd. Dessutom använder man så kallade bandhas, kroppslås för att öka intensiteten och värmen. Ashtangayoga renar kroppens muskler och organ samt driver ut oönskade gifter från kroppen. Yogan sätter igång en reningsprocess där de inre organen, musklerna, nervsystemet, hjärnan och sinnena alla är delaktiga, dessutom får man en mjuk, smidig och lätt kropp av ashtangayoga.

Bikramyoga
Den är svettig, krävande och utövas i ett bastuliknande rum. Bikramyogan har lockat många idrottsstjärnor och kändisar i USA, men lämpar sig för alla som vill bli starkare, smidigare och mer balanserade.
Bikramyogan är utvecklad av Bikram Choudhury som föddes i Calcutta 1946. Vid 3 års ålder började han studera för sin guru Bishnu Ghosh och praktiserade snart fyra till sex timmar dagligen.
Bikram är idag bosatt i USA och utbildar årligen sina Bikramyogainstruktörer vilka kommer ifrån hela världen. Bikramyogan har i dag tusentals utövare världen runt.
Hett och fuktigt
Utmärkande för Bikramyogan är att den utförs i ett 38-40 grader varmt rum med hög luftfuktighet. Detta främjar rörlighet, avgiftning och stretchning av kroppen.
Förutbestämda asanas
Bikramyoga är en form av den klassiska Hathayogan bestående av 26 st asanas (kroppsrörelser) som idag ser likadana ut som de gjorde för flera 1 000 år sedan. Det speciella är urvalet av rörelserna tillsammans med sammansättningen, värmen och luftfuktigheten. Den har en mängd välgörande effekter för hälsan och förebygger skador. Yogan är även lämplig vid rehabilitering efter en skada eller en tids sjukdom.
Utmanande men säker
Bikramyogan är rigorös, men varje rörelse är utformad för att på ett säkert sätt stretcha och "öppna upp" kroppen. Därmed förbereds den för nästkommande rörelse.

Barnyoga - att få vara den man är
Barnyoga handlar om att få vara den man är. Att låta den oskuldsfulla, spontana, livliga och levande delen av dig få uttrycka sig helt fritt.
Det finns olika former av barnyoga. Det finns barnyogalärare som enbart använder sig av sagor där man i sagan träffar på olika djur i öknen och sedan gör motsvarande asanas(kroppsställningar).
Barnen är där för att de själva vill och det viktigt för att barnen går på barnyoga av egen fri vilja, för att de själva vill det.
I barnyoga kan man erbjuda en annorlunda miljö, en plats där barnen kan vara för att de vill det. Hon börjar med att säga att vi ska bete oss precis så som vi vill och inte på något sätt så som vi förväntas att bete oss.
Leka och bryta barriärer
"Vi tror att vi måste vara på ett visst sätt" Om ett barn är där det vill vara och det får vara precis som det är, är det väldigt helande. Det är också viktit att barnet inte behöver göra något där, man behöver inte alltid göra som alla andra, det kan vara väldigt skönt för ett barn att uppleva det.
Många är blyga och har inte självförtroendet som krävs för att vara sig själva, bara vara som de är.
Det handlar om att inse att alla är unika.
Effekter av barnyoga
Några effekter som kan uppnås av barnyoga är att barnen kan få ökad koordination, balans och koncentration. De kan få lättare att vara sig själva, bli mer medveten om sina känslor och öka sin kreativitet. Barnyoga handlar även om att ha roligt och skratta. Dessutom ökar flexibiliteten i kroppen.
Andningen på barns vis
Precis som för vuxna är andningen viktigt för att vi ska må bra.Om man inte andas riktigt är det lättare att bli arg, ledsen och irriterad. Det är viktigt att betona att det inte är fel att var arg eller ledsen bara att det kan vara obehagligt och finns knep att ta till som kan hjälpa. På barnyoga kan barnen få lära sig lätta andningsövningar som tex. andas genom vänster näsborre för att lugna ner sig om man är upprörd eller arg.
Barnyoga för vuxna
Även vuxna kan lära sig mycket av barnyoga. Att jobba med vårt inre barn som vuxen kan få oss att gå bortom intellektet och sinnet. Vi har ju alla ett litet barn där inne som vill få komma fram.

Gravidyoga lindrar och förebygger
Att gå en kurs i Gravidyoga är ett sätt att förbereda sig fysiskt och mentalt inför förlossningen samtidigt som man ökar välbefinnandet för både mamma och barn under graviditeten. Gravidyoga baseras på klassisk Hatha yoga.
Gravidyoga innehåller mjuka yogaställningar, andningsövningar, meditation samt avspänning. Programmet är utformat och anpassat till hur kroppen förändras under graviditeten.
Övningarna utförs i lugnt tempo utifrån dina behov och möjligheter. Besvär såsom ryggvärk och ömma fogar kan lindras och förebyggas.
Yoga motverkar stress, ger kroppen utrymme till vila och hjälper dig att komma till ro. Att samla kraft och energi är en viktig del inom yogatraditionen såväl som inför förlossningen.
Många yogaövningar kan också användas som värk- och förlossningsställningar. Genom att träna dessa under graviditeten blir det lättare att lita till kroppens förmåga och att slappna av under födseln. Att lära sig kontrollera andetaget ger ett värdefullt verktyg vid såväl känslor av oro och stress som under förlossningen. Under kursen får du lära dig den profylaktiska, rytmiska andningen som stöd och hjälp i värkarbetet. Varje kurstillfälle avslutas med en skön vila. Inga förkunskaper behövs.

Leende yoga
Leende Yoga är en terapeutiskt utformad metod där man använder sig av vridningar på liknande sätt som i Twistterapi, men på ett mer förebyggande och stärkande sätt.
Leende Yoga är logiskt strukturerad och man kan förstå effekter som de olika yogaställningarna har.
I Leende Yoga finns det både dynamiska och meditativa inslag. Man delar in Leende Yoga i fyra olika delar: Yoga för kroppsleende (Homo) Yoga för Sinnesleende (Hetero) Yoga för Själsleende (Neuto) Yoga för Livsleende (Neutro).
En viktig princip i Leende Yoga är att alla positioner och rörelser intas på ett lätt och komfortabelt vis, utan obehag eller smärta. Smärtfulla positioner stör kroppsleendet. Rörelserna i Leende Yoga är långsamma och rytmiska.
När man studerar Leende Yoga lär man sig inte bara speciella yogaställningar och meditationstekniker utan man får även verktyg för att på ett djupare sätt förstå yoga och meditation i allmänhet.
Både de som praktiserar yoga eller meditation sedan tidigare och de som är nybörjare får värdefulla insikter i yogans och meditationens väsen och nycklar för vidare utveckling genom att studera Leende Yoga.

Skrattyoga -skratta mer och må bättre
I Asien har man länge vetat att skratt är bra för att vi ska må bra och vara friska länge. Genom att skratta oftare kan vi påverka både kropp och sinne.
Många har svårt att skratta och en del som känner att det inte är tillåtet att skratta överallt. Orsaker till att vi håller tillbaka vårt skratt kan vara att vi tycker att vi har fula tänder eller låter konstigt. Kroppen längtar efter att skratta, så som vi gjorde när vi var barn. En övning kan vara att:
Man står i en cirkel, vi är ett gäng på runt 20 personer. Var och en får säga sitt namn, varför vi är här och om vi skrattar mycket. Det återkommande temat i gruppen är att skrattet försvunnit från våra liv.
Det finns fakta som säger att barn skrattar flera hundra gånger om dagen och vuxna 15 gånger om dagen .
När vi släpper ut magen och ler slår hjärtat saktare och vi får ner stressen. Vi gör en övning där vi ska skratta utan anledning, fejka skrattet.
Skrattet kan i vissa fall vara mer kraftfullt än att gråta och det är det bästa sättet att slappna av på. Många tror att skratt kommer utifrån humor, för att något är roligt men det stämmer inte. De flesta skratt kommer faktiskt utifrån stress, smärta och spänning. Det är ofta något annat som sätter igång det.
Är man gravid eller har problem med hjärtat ska man vara extra försiktig innan man börjar med skrattyoga.
Sök dig till skrattet varje dag – Ofta när vi tänker får vi en rynka i pannan och då talar musklerna om för kroppen att vi inte mår bra. Ansiktsmusklerna är direkt kopplade till thymus som påverkar vårt immunförsvar.
Skrattets välgörande effekter

  • Skratt ger avslappning.
  • Skratt kan sätta igång endorfinerna och ge smärtlindring.
  • Skratt motverkar stress och irritation.
  • Skratt stärker immunförsvaret.
  • Skratt sägs vara mer kraftfullt än att gråta.
  • När vi ler sjunker andningen, hjärtat slår långsammare och ökar välbefinnandet.


Yoga mot fibromyalergi ger fantastiskt resultat
Många som har varit sjuka i upp till 20 år har helt slutat med sin medicin.
Fibroyoga bygger på kundaliniyoga, men är anpassad för människor som lider av fibromyalgi, utbrändhet eller depression. De som drabbas av utbrändhet eller depression har samma typ av obalanser i kroppen som en fibromyalgiker, men kroppen har hittat sitt eget uttryck för samma grundproblematik. Därför fungerar de här tillstånden så bra i samma grupp.
Stanna kvar i kroppen Det låter otroligt och man blir nyfiken på hur det verkligen fungerar. Det handlar dels om att förändra relationen till smärta, det gör man genom uppmärksamhet, genom att bli medveten och acceptera, inte hela tiden försöka fly från situationen utan att lära sig att stanna kvar i kroppen. De flesta av fibromyalgikerna och de utbrända är oerhörda prestationsmänniskor. De är bra på att inte lyssna på kroppens signaler, att inte kunna stanna kvar i kroppen utan istället fly till kontrollstrategier uppe i huvudet.
Yogan jobbar myckett på att stanna kvar i kroppen, att acceptera och känna vad som händer i kroppen. Man arbetar oerhört långsamt och med total närvaro i varje rörelse. Finner det unika i varje rörelse. Varje gång man gör en rörelse är den unik och den kommer aldrig att vara exakt likadan igen. Det gör att de här personerna successivt tvingas ner i kroppen och bort från huvudet som är sprängfullt. Vi återerövrar kroppen millimeter för millimeter.

Viryayoga – bygg ihop det som passar dig
Viryayoga är en dynamisk yogaform och i flödande yogaserier får du en tuff och rolig yogaträning som är inspirerad av Ashtanga-yogans andning och kraftfullhet, Hathayogans många roliga yoga-positioner och Anusarayogans teknik och filosofi.
Viryayogan funkar ungefär som när du bygger ihop en bokhylla på IKEA. Med olika moduler bestämmer du själv hur stor eller avancerad hyllan ska vara och idén med Viryayoga är att du med hjälp av en given struktur bygger ihop ett program som passar just dig.
Virya betyder på sanskrit, entusiasm, energi eller, kraft, och tanken med Viryayoga är att den just ska ge kraft och energi. Entusiasm, syftar till förtjusning och lekfullhet och det inspirerar förhoppningsvis till experimentlusta och till att ge sig ut på upptäcksfärd i kroppens och sinnets landskap.

Astanga my Spirit yoga - att sammansmälta med själen
Astanga my Spirit yoga utgår ifrån klassisk Astanga Yoga i kombination med intoning med ljud/toner, förberedande övningar (jatthis), rörelser (asanas), andnings- och energiövningar (pranayama) guidade meditationer och yogapsykologi.
Intoning med ljud och toner används fristående samt i kombination med övningar som ett verktyg för att samla gruppen, öka närvaron och gå djupare in i kroppen.
I Astanga my Spirit yoga ges utrymme för kursledaren att improvisera utifrån gruppens behov och nivå av närvaro med syfte att frigöra individens och gruppens energinivå och medvetenhet samt främja en hälsosam och energifylld livsstil.
Bakgrund My Spirit yoga är utvecklat av Minanda Fritz (grundare av Livshälsa och KBT-terapeut)och är ett resultat av mer än 15 års erfarenhet och studier i flera yogaskolor med tonvikt på Ashtanga Yoga, Rishi Ashtanga Yoga och Oneness University kurser och processer i Indien.
Astanga my Spirit är ingen ”ny” yoga. Yogans rötter dateras till för 5000-7000 år sedan och är i grunden en väg för den som söker inre frihet (mukti) och upplysning (samadhi). Astanga my Spirit yoga läggs däremot mer tonvikt på vissa delar än andra och undervisningen går till på ett visst sätt. Fokuset i my Spirit yoga ligger på antaratma yoga - sammansmältning med själen och att veta vem man är och uppleva balans och inre frid.

Yin Yoga
Är ej en ny yogaform utan handlar om sättet man utför yogan på.
Yin Yogan är en lugn inåtgående tyst meditativ yogaform där man i första hand påverkar yindelarna i kroppen, såsom bindväv, leder och ligament. Yin Yogan utförs med avslappnande muskler och positionerna hålls under lång tid med en lugn medveten andning för att fokusera sinnet och öppna kroppen. Genom att stimulera bindväv och leder i övningarna påverkas och hålls meridiansystemet (Nadies) friskt så att livskraft, energin (prana), kan flöda. Yogaformen balanserar och stimulerar organsystemet, ökar rörlighet och smidighet och vi kommer i kontakt med vårt inre genom att stilla sinnet - vara närvarande.

Mindfulnessyoga – medveten närvaro
Mindfulness, som kan översättas till medveten närvaro, fungerar i vardagen när man ställs inför olika typer av problem – ofta samtidigt – som man behöver finna en lösning på. I stället för att blint reagera utifrån invanda beteendemönster kan man genom att öva mindfulness meditation bli mer uppmärksam på situationen och reagera medvetet i stället. Medveten närvaro är mer än några metoder, utan också ett förhållningssätt till livet. Medveten närvaro är en djup inre resurs, som man inte behöver gå en kurs för att få tillgång till, men väl som i programmen, behöva få stöd att frigöra, öva upp och använda för att lära, växa och läkas.
Mindfulness innebär att lära sig olika meditations- och yogaövningar som ökar uppmärksamheten mot andning, kroppen, känslor och tankar. Mindfulness meditation kallas också uppmärksamhetsmeditation. Mindfulness Meditation Den meditation som mindfulness baseras på har buddistiska rötter som anammats på västerländskt vis.
Rötter från insiktsmeditation (vipassana) och zen, som inspiration av de metoder den vietnamesiske zenmunken Thich Nhat Hahn introducerat i väst. Enkla förhållningssätt att leva i nuet med uppmärksam närvaro i vardagens verklighet. Meditationerna har i våra program ingen religiös riktning utan fyller funktionen att öppna oss för vår egen natur och förmåga till helhet och hälsa vi kan ta del av genom att leva här och nu.
Mindfulness Yoga Yoga betyder förening och den filosofi som finns bakom alla de yoga-inriktningar som finns är rik och inriktad på att göra oss hela som människor. Det finns många yoga former både med hinduiskt och buddistiskt ursprung. Vad som kännetecknar ”Mindfulness Yoga” är att fokus ligger främst på att behålla närvaron under övningarna och lära sig lyssna på kroppens inneboende visdom, gränser och hälsa, inte främst strävan att nå en perfekt position.

Kundaliniyoga – en yogaform som passar alla?
Kundaliniyoga är en aktiv och dynamisk form av yoga som består av kroppsställningar, andningsövningar, meditation och mantra.
Kundalini betyder livskraft och kundaliniyoga handlar om att få igång flödet av energi i kroppen genom att arbeta med dynamiska rörelser och andning. I kundalinyogan utgår man ifrån förutbestämda pass som normalt består av mellan fem och tjugo övningar. Olika yogapass fokuserar på olika delar av kroppen och psyket. Det finns exempelvis yogapass för att stärka ryggen, förbättra immunförsvaret eller för att balansera olika känslor.
Varje yogapass avslutas med avslappning och meditation. Det flesta ställningar är lätta att genomföra men vissa kräver istället en hel del uthållighet och kraft.
Yoga påverkar på alla plan
Kundaliniyoga påverkar oss fysisk, mentalt, känslomässigt och andligt. Kundaliniyoga stärker nervsystemet och matsmältningsorganen, balanserar körtelsystemet och frigör känslomässiga blockeringar
Yogan frigör dessutom effekterna av dålig kost och stress. I kundaliniyogan stärker man inte bara musklerna utan även den inre styrkan. Man får mer uthållighet, flexibilitet, viljestyrka och ett stabilt sinne.
Yoga ger utstrålning och emotionell balans
Kundaliniyoga frigör omedvetna blockeringar och begränsningar i psyket vilket för dig närmare din kärna. Regelbunden yogaträning ger dig bättre emotionell balans. Genom att ta kontroll över ditt liv kan du sluta låta dig styras av olika emotionella tillstånd och börja fatta beslut utifrån ditt inre sanna jag. I kundaliniyogan fokuserar man mycket på att utveckla intuitionen. Med en stark intuition vet du vad som är bäst för dig och du kan guida dig själv genom livet på ett rakare och mer glädjefyllt sätt.
Yoga i vardagen
Kundaliniyoga kallas även för vardagsyoga och är anpassad till det västerländska samhället. Det är meningen att man ska kunna använda sig av den kraft och styrka som man bygger upp genom yogan i sitt vardagliga liv. Man kan även använda yogan som ett verktyg som gör det lättare att hantera det som sker i vardagen som stress, oro och depression .
För vem passar kundaliniyoga?
Oavsett om du vill ha ett redskap mot stress och oro eller lära känna dig själv och uppnå din fulla potential kan kundaliniyoga vara ett kraftfullt verktyg. Kundaliniyoga är en väldigt flexibel yogaform som passar både gammal och ung. Det finns hundratals olika pass vilket gör att man kan anpassa yogan efter varje individs önskemål och behov.

Poweryoga väcker din inre kraft
Poweryoga är den yogaform som förekommer på de flesta gym.
Många ser poweryoga som gymyoga och mer kommersiell än andra yogaformer. Det är en dynamisk form av yoga som bygger på ashtanga vinyasa-yoga där man använder sin kropp och sin vikt i ställningarna.
Ashtanga betyder åtta lemmar och vinyasa betyder andningssynkroniserad rörelse vilket innebär att man synkroniserar andning med rörelse. Det som är utmärkande för poweryoga är att övningarna sker i ett flöde och man utgår mycket från solhälsningarna, man förflyttar sig från en position till en annan på ett mjukt och flödande sätt så att ställningarna nästan sätts ihop.
Ger inre styrka
Poweryoga ger styrka, balans, renar kroppen från gifter och slaggprodukter, dämpar stress och spänning, ökar smidigheten och rörligheten. Det sägs att denna träningsform passa alla eftersom man alltid utgår från sin egen kapacitet och förmåga. Själva namnet poweryoga har med kraft att göra. Själva ordet power syftar på den inre styrka som kan utvecklas genom yogan.
Genom att öka livsenergin, prana i ryggraden blir man mer balanserad och starkare.

Dynamisk Hatha Yoga
Dynamisk Hatha Yoga är en fysisk och ofta kraftfull form av Hatha Yoga som fokuserar på att öka kroppsmedvetenhet, koncentration och välbefinnande.
Den är starkt baserad på Iyengar Yoga men är influerad av både Ashtanga- och Vini-Yoga (Krishnamacharya yoga). Dessa tre yogaformer har en betoning på asanas (de fysiska övningarna). Alla pass är individanpassade och olika alternativa övningar visas vid behov. Iyengar och Ashtangayoga har sitt ursprung inom Vini Yogan (Krishnamacharya yoga), men är utvecklade av BKS Iyengar och Sri K. Pattabhi Jois till lite olika stilar.
Precision och hjälpmedel är viktiga delar
Iyengar Yoga är en precisionsbaserad yoga där en korrekt kroppshållning är viktig som hjälp för att träna upp och öka koncentration och närvaro i övningarna. Detaljrikedomen inom Iyengaryoga hjälper dig att uppleva helheten med en ökad kroppskännedom och självinsikt. Iyengaryogan karaktäriseras med att man använder hjälpmedel som träkloss, bälten och filtar, detta för att alla kan göra övningarna utefter ens förutsättningar. Hjälpmedlen får en att förstå hur man ska arbeta i övningarna och förebygger skador.
Dynamisk andning och rörelse
Sekvensen av övningarna är av vikt och även tiden man håller övningarna. Ashtanga Yoga Vinyasana är mer flödesbaserat, man arbetar på ett dynamiskt sätt både med andning och rörelse. Rörelserna hålls under en bestämd tid och därmed ofta kortare tid än vid Iyengar yoga Vini Yoga är anfader till de två ovanstående och kopplar ofta andning och ljud till övningarna samtidigt som den är baserad på individinriktad och ofta terapeutisk träning.

Svaroopa®yoga - med fokus på ryggraden
Svaroopa® är terapeutisk hathayoga med fokus på ryggraden. Man använder klassiska yogarörelser, som kan varieras och utövas på ett sådant sätt att de når in till musklerna längs ryggraden. Inom Svaroopan® försöker man komma in till, och lossna upp i, de områdena i kroppen som är stelast och samtidigt skona de delar som är överansträngda och kanske till och med överrörliga.
Varför just ryggraden?
Längs ryggraden rör sig en stor del av vårt nervsystem, varför hela kroppen, inklusive sinnet, påverkas av att cirkulationen bättras just längs med och inuti ryggraden. Många fysiska spänningar i andra delar av kroppen, kan faktiskt ha sitt ursprung i en spänd och sammandragen ryggrad. När man avlägsnar spänningar i de djupare ryggmusklerna, får man en effekt som känns i hela kroppen och även sinnet. På ett mera esoterskt plan, kan man säga att man, genom att avlägsna spänningar längs ryggraden, även förbereder kroppen för kundalini.
Effektiv yoga
I Svaroopa®yogan stannar man skönt länge i positionerna, får en möjlighet att vara i rörelserna, komma i kontakt med spänningar och få de att släppa. Denna yoga går in på djupet, grundar dig och är djupt avslappnande. Mes-yoga?
I Svaroopan® används många mjuka rörelser. Detta gör att många med fysiska besvär och hinder, (som normalt inte kan utöva yoga) kan göra Svaroopa®. Man använder hjälpmedel och anpassar efter var och ens fysiska förutsättningar. Det betyder inte att det är en mesig yoga. Snarare handlar det om att man inom Svaroopan® väljer att fokusera på de rörelser som är enkla att göra och som har störst effekt.
För vem?
Denna yoga kan passa till alla som vill ha en djupare fysisk yoga med en klart nedvarvande effekt. Denna yogaform kan passa:
Dig som vill utveckla närvaron, minska den mentala aktiviteten och landa i kroppen. - Dig som drabbas av olika stress-relaterade symptom.
Dig som vill bli av med värk och spänningar och ha ett verktyg för att själv kunna ta hand om de.
Dig som varit idrottare och vill använda yogan för att förlänga de muskler som har dragit ihop sig under intensiv träning, (och kanske börjat få känningar i knä, ländrygg o.a.?)
Dig som har ryggproblem och som måste ta hänsyn till din rygg (och som normalt inte kan göra yoga).
Dig som vill ha ett verktyg för att varva ned.
Dig som vill ha ökad rörlighet.
Vill du däremot svettas, komma upp i hög puls och känna att du har kämpat hårt under passet, då är Svaroopa inget för dig.